Gminny Żłobek Samorządowy nr 8 to placówka, która powstała dzięki dofinansowaniu z rządowego programu Fundacji Edukacji Europejskiej o nazwie ,,Wałbrzyskie Maluchy- Nowa Perspektywa” .
Projekt dofinansowany ze środków Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020
Żłobek powstał w pustym skrzydle budynku byłej szkoły podstawowej nr 19 na ulicy Sosnowej 25 A , sąsiadując jednocześnie z filią Przedszkola Samorządowego nr 17 .
Koncepcja pracy Żłobka jest oparta na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 roku w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Źródła opracowania koncepcji
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji była samoocena obserwacji, rozmów oraz spostrzeżenia.
Budynek
Warunki lokalowe i wyposażenie żłobka umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów i sprzyjają zabawie i odpoczynkowi. Jego atutem jest położenie budynku w otoczeniu zieleni idealnych na spacery z dziećmi. Sale, spełniają wymogi bezpieczeństwa i higieny dziecka.
Misja i cele żłobka
- Codziennie szczęśliwe dziecko
- Codzienny uśmiech dziecka
- Szczęśliwy rodzic naszych maluszków
Cele:
- Stworzenie dziecku atmosfery rodzinnej, w której będzie się czuło bezpiecznie i beztrosko
- Pomoc rodzicom w opiece i wychowaniu dziecka
- Stworzenie odpowiednich warunków do prawidłowego rozwoju
- Dbanie o to, aby dziecko rozwijało się w atmosferze miłości, życzliwości i wzajemnego zaufania
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
- Wzmacnianie więzi uczuciowych pomiędzy dzieckiem, rodzicami i pozostałymi członkami rodziny
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej
Wizja Żłobka
- Żłobek promuje zdrowy i bezpieczny styl życia w harmonii z przyrodą i środowiskiem społeczno – kulturowym oraz w kontaktach z rodzicami.
- Pomaga dzieciom w budowaniu własnego systemu wartości, uczy samodzielności oraz zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających rozwijać się twórczo.
- Wspiera indywidualny rozwój dzieci.
- Żłobek jest także nowocześnie wyposażonym miejscem pracy, gdzie panuje zgoda i efektywna współpraca całej kadry oraz ludzi i instytucji wspomagających placówkę. Dzięki temu uczy umiejętności komunikacji i szacunku dla każdego człowieka.
- Dużą uwagę poświęcimy zabawkom interaktywnym, stymulującym rozwój dziecka, zabawom plastycznym i muzyczno-ruchowym.
- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i instytucji oświatowych, zamierzamy w pracy wprowadzić elementy zajęć z języka angielskiego. Atutem przemawiającym za tym jest to, iż dzieci w wieku 2-6 lat najlepiej są podatne na rozwój umiejętności językowych. Zajęcia z języka angielskiego włączone są w rytm codziennych czynności. Dzieci poznają nowe słowa związane ze swoimi działaniami w czasie posiłku, śpiewu, tańca, spaceru.
Wizja dziecka w żłobku
Wiemy, że małe dzieci intensywnie rozwijają się pod względem intelektualnym, emocjonalnym i społecznym, dlatego w żłobku codziennie stwarzamy im okazję do doskonalenia umiejętności w każdym z tych obszarów. Uznajemy, że ogromnie ważne jest wspieranie takich cech osobowości jak :
- Ciekawość świata, pewność siebie, wytrwałość, samodzielność, bo dzięki nim dziecko może stać się szczęśliwym i spełnionym dorosłym
- Pozwalamy dzieciom doświadczać poczucia wpływu – uznajemy, że mają prawo podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
- Dbamy o to, by dawać każdemu z naszych podopiecznych bliskość i ciepło, traktować jego potrzeby i emocje z szacunkiem
- Wierzymy w możliwości dzieci i staramy się stawiać im adekwatne wymagania.
- Zauważamy i doceniamy choćby najmniejsze osiągnięcia każdego z nich.
- Stanowczo sprzeciwiamy się wszelkim formom krzywdzenia dzieci i agresji
Prawa dziecka
Akty prawne w Polsce
W Polsce najważniejszymi aktami prawnymi, gwarantującymi prawa dziecka są:
- Konstytucja RP – w art. 72. Konstytucji zapisano m.in. prawo do ochrony dziecka przed przemocą, wyzyskiem, okrucieństwem i demoralizacją, a także prawo do opieki i pomocy władz dla dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej.
- Konwencja o Prawach Dziecka.
- Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka.
Kierujemy się zasadami :
Zasada dobra dziecka – wszystkie działania wobec dziecka muszą leżeć w jego interesie
Zasad równości – to równość wobec prawa wszystkich dzieci
Zasada pomocy państwa – według niej państwo zobowiązane jest do pomagania rodzinom
Lista praw dziecka:
Prawa cywilne i wolności osobiste, umożliwiające rozwój dziecka:
- Prawo do życia i rozwoju,
- Prawo do tożsamości i identyczności (prawo do nazwiska, imienia, obywatelstwa, wiedzy o własnym pochodzeniu),
- Prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
- Prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach jego dotyczących w postępowaniu administracyjnym i sądowym,
- Prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,
- Prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa,
- Prawo do godności i szacunku.
- Prawo do nietykalności osobistej,
- Prawo nierekrutowania do wojska poniżej 15 roku życia.
Zadania
Jednym z podstawowych zadań żłobka jest usamodzielnianie dzieci w zakresie samoobsługi dnia codziennego tj. ubierania, załatwiania potrzeb fizjologicznych, jedzenia.
Poprzez gry i zabawy dzieci uczą się funkcjonowania w grupie, zawierają pierwsze przyjaźnie i odkrywają różnorodność emocji z tego wynikających. W żłobku dzieci uczą się tolerancji i szacunku dla ludzi, rzeczy, zwierząt i przyrody.
Żłobek jest integralną częścią środowiska w którym funkcjonuje. Z tego też powodu współpracuje z środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. Żłobek racjonalnie wykorzystuje warunki środowiskowe, w których się znajduje.
Cele opiekuńczo-wychowawcze
- Zapewnienie dziecku miłości i poczucia bezpieczeństwa poprzez stworzenie mu warunków bytowych zbliżonych do warunków domowych i współdziałanie z rodzicami w trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze wobec dziecka
- Zaspokojenie potrzeb fizjologicznych dziecka
- Kształtowanie u dziecka czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Kształtowanie u dziecka umiejętności społecznych, wdrażanie go do reguł współżycia w grupie
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej (właściwe odżywianie, sprawność fizyczna) i proekologicznej
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo
Zasady pracy
Dziecko w żłobku jest traktowane podmiotowo. Stosuje się między innymi:
- Zasadę indywidualizacji;
- Zasadę integracji;
- Zasadę wolności i swobody działania;
- Zasadę aktywności;
- Zasadę zaspokajania potrzeb dziecka.
Metody pracy
- Opowieść ruchowa
- Gimnastyka ekspresyjna
- Gimnastyka rytmiczna
- Pedagogika zabawy
- Gimnastyka korekcyjna
Metoda Dobrego Startu (metoda polega na wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych).
- Relaksacja
- Bajkoterapia
- Zabawy paluszkowe
- Muzykoterapia
Rola opiekuna- wychowawcy
Każdy wychowawca powinien w pracy z dzieckiem spełniać następującą rolę:
- powinien przede wszystkim poznać samego siebie, być sobą, zdać sobie sprawę z własnych możliwości oraz pamiętać, że sam wciąż jest dzieckiem, które należy poznać, wychować oraz wykształcić;
- zapewnia dziecku opiekę w warunkach bytowych, zbliżonych do warunków domowych;
- zagwarantowuje dziecku właściwą opiekę pielęgnacyjną i edukacyjną, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
- prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, uwzględniając rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do wieku dziecka;
- stopniowo prowadzić do usamodzielnienia dziecka, przez stwarzanie różnego rodzaju sytuacji, które wynikają z inicjatywy dziecka;
- ze względu bezpieczeństwa ma obowiązek utrzymania porządku w miejscu przebywania dzieci;
- czujnie obserwować codzienne zachowanie dziecka;
- poznawać każde dziecko indywidualnie, organizować działania oparte na porozumieniu z dziećmi;
- akceptuje dziecko, które popełnia błąd;
- spieszy z pomocą, tam gdzie jest potrzebny;
- słucha i opowiada, kiedy jest do tego zapraszany;
Współpraca
Działalność żłobka opiera się na szeroko rozumianej współpracy pracowników, rodziców i instytucji.
Współpraca Zespołu Opiekuńczego polega na:
- tworzeniu zespołów zadaniowych;
- tworzeniu koncepcji pracy żłobka;
- tworzeniu rocznych programów;
- monitoringu procesów zachodzących w żłobku;
- dzielenie się wiedzą i doświadczenie.
Współpraca z rodzicami ukierunkowana jest na:
- dążeniu do wspólnych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych żłobka i środowiska rodzinnego;
- wszechstronny rozwój dziecka;
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami;
- przekazanie wszelkich informacji dotyczących funkcjonowanie dziecka w żłobku;
- zapoznanie rodziców z planami, programami pracy;
- przekazanie informacji dotyczących stanu gotowości dziecka do przedszkola;
- włączanie rodziców dzieci do życia grupy i żłobka;
- ukazanie żłobka jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców;
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz żłobka;
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Współpraca z rodzicami odbywa się poprzez zebrania ogólne, zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci, konsultacje indywidualne, prowadzenie kącika dla rodziców (bieżące informacje, eksponowanie prac), organizacja dni otwartych, organizacja uroczystości, włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych oraz angażowanie rodziców w pracę na rzecz żłobka i poszczególnych grup.
Współpraca z innymi instytucjami
- rozbudzenie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci;
- satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień, nagród;
- urozmaicenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej;
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych;
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci;
- pozyskiwanie dofinansowań do organizowania imprez i zajęć tematycznych, zakupu pomocy dydaktycznych, zabawek interaktywnych;
- promowanie wzajemne lokalnych przedsiębiorstw, branż, zawodów oraz naszej placówki w ich kręgach;
- poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą.
Kierownictwo placówki
Rolę kierowniczą placówki pełni dyrektor, który:
- sprawuje nadzór;
- przewodniczy Radzie Opiekuńczo-Wychowawczej;
- pełni rolę pracodawcy;
- organizuje pracę opiekunów;
- kieruje działalnością żłobka;
- pozyskuje sponsorów;
- dba o płynność finansową placówki;
- inspiruje i motywuje pracowników do działania i rozwoju zawodowego;
- buduje pozytywny wizerunek jednostki;
- zapewnia właściwe warunki pracy i przestrzega obowiązujących przepisów bhp oraz p.poż.;
- jest powiernikiem dla pracowników, podopiecznych i rodziców;
- sprawuje opiekę nad dziećmi.
Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w żłobku dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju żłobka. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w żłobku.
Promocja placówki
- prezentacja placówki w społeczeństwie lokalnym
- dbałość o dobrą opinię
- popularyzowanie wychowania żłobkowego
- organizacja uroczystości
- prezentacja w lokalnych mediach
- dbałość o estetykę otoczenia
- upowszechnianie informacji o żłobku
Kontynuacja promocji
Każdy pracownik opiekuńczo-wychowawczy otrzymuje egzemplarz Koncepcji funkcjonowania i rozwoju żłobka, aby z nią pracować. Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i przy udziale członków zespołu opiekuńczo-wychowawczego. Raz w roku będzie podjęta decyzja o wprowadzeniu zmian czy innowacji. Rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją pracy placówki na pierwszym zebraniu.
Podsumowanie
Priorytetem działalności żłobka jest zapewnienie dziecku wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowanie ich praw.
Wszystko, co dziecko wykona własnymi rękami, do czego dojdzie własną myślą, co przeżyje- – buduje jego umiejętności, wiedzę o sobie i innych oraz o świecie.
Dziecko poznając efekty własnej aktywności, jest konfrontowane ze swoimi umiejętnościami. Dzięki temu uczy się, w których sytuacjach poradzi sobie samodzielnie, a w których musi się zwrócić o pomoc.
Czerpie również ze swojego działania satysfakcję i buduje poczucie sprawczości. Powoli, ale konsekwentnie buduje obraz siebie.
Ważne jest więc, aby ten obraz był pozytywny. W jego budowaniu niezbędne jest stawianie przed dzieckiem wielu różnorodnych zasad. Mądre towarzyszenie opiekuna pozwala dziecku pokonać trudności, wyjść z nowych dla niego sytuacji z poczuciem, że sobie poradziło. Dzięki temu dziecko jest w stanie podejmować kolejne, coraz bardziej skomplikowane czynności. A my pozostawiamy mu coraz większe pole do działania, stopniowo wycofując swoją ingerencję.
,, Niech dzieci będą wolne. Zachęcaj ich do biegania na zewnątrz, gdy pada deszcz. Niech zdejmą buty, gdy znajdą kałużę wody. A gdy trawa łąk będzie mokra od rosy, niech biegną po niej i depczą ją bosymi stopami. Niech odpoczywają spokojnie, gdy drzewo zaprasza ich do spania w swoim cieniu. Niech krzyczą i śmieją się, gdy słońce obudzi ich rano.”
Maria Montessori
Dyrektor żłobka
Ilona Magdalena Kiełbasińska